گرفتگی گردن چیست؟

گرفتگی گردن معمولا با درد گرفتن گردن هنگام حرکت گردن مشخص می شود، به ویژه هنگامی که سعی می کنید سر را به طرفین ببرید. همچنین ممکن است با سردرد، درد گردن و شانه و یا درد بازو همراه باشد. برای نگه کردن به یک طرف یا بالای شانه فرد به دلیل گرفتگی گردن نیاز به چرخاندن کل بدن دارد.
اکثر مردم با درد و ناراحتی گرفتگی گردن آشنا هستند، گرفتگی گردن ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب یا بعد از فعالیت های سنگین مانند جابه جا کردن اشیاء اتفاق بیفتد. در اکثر موارد، درد و گرفتگی به طور طبیعی در عرض یک هفته از بین می رود. با این وجود، سطح درد، زمان بهبودی و احتمال بازگشت گرفتگی گردن را  نشانه ها و علائم آن تعیین می کند.

علل رایج گرفتگی گردن

از مهمترین علل گرفتگی گردن، کشش عضلانی و یا پیچ خوردن بافت نرم است. به ویژه عضله بالا بر شانه مستعد آسیب است. عضلات پشت و جانبی گردن (عضلات بالابرنده شانه)، گردن را به شانه متصل می کند. این عضله توسط عصب سوم و چهارم نخاع گردنی کنترل می شود. عضله بالابرنده شانه در بسیاری از فعالیت های روزمره نقش دارد. مانند:
  • خوابیدن در وضعیت نادرست
  • افتادن یا ضربه ناگهانی که سر را به یک طرف هل می دهد، مانند آسیب های ورزشی
  • اضطراب و استرس بیش از اندازه می تواند منجر به گرفتگی گردن شود
  • چرخش مکرر سر به سمت طرفین در هنگام انجام یک فعالیت مانند شنای کرال سینه
  • نگاه طولانی مدت به مانیتور یا تلفن همراه
  • نگه داشتن گردن در یک موقعیت غیر طبیعی برای یک دوره طولانی مانند نگه داشتن تلفن بین گردن و شانه

علل نارایج گرفتگی گردن

گاهی اوقات گرفتگی گردن به دلیل اختلال اساسی ستون فقرات گردن است (علاوه بر حفاظت از گردن و کمک به حرکت گردن از نخاع گردنی محافظت می کند). چندین نمونه از اختلالات ستون فقرات گردن که می تواند باعث اسپاسم یا گرفتگی عضلات گردن شوند عبارتند از:

درمان-گرفتگی-گردن- متخصص-طب-فیزیکی- در-اصفهان
  • فتق (بیرون زدگی) دیسک: قسمت خارجی دیسک در ستون فقرات گردن شکسته می شود، و قسمت داخلی آن از بین می رود. این امر باعث فشرده سازی و التهاب بافت های مجاور می شود.
  • بیماری دیسک دژنراتیو سرویکال: همانطور که با گذشت زمان دیسک ها هیدراتاسیون (کم آبی) و ارتفاع خود را از دست می دهند، فشار در مفاصل، اعصاب و بافت های نرم، مانند لیگامان و عضلات افزایش می یابد. این روند منجر به گردن درد و گرفتگی گردن می شود.
  • آرتروز گردن

علائم گرفتگی گردن

کاهش میزان حرکت گردن بر سطح فعالیت افراد تاثیر می گذارد. در این شرایط سر خود را نمی توانید به یک جهت چرخش دهید. تا بهبود یافتن علائم گرفتگی گردن از رانندگی کردن اجتناب کنید. در صورت درد می توان از داروهای ضد درد و کمپرس سرد و گرم
استفاده کرد.
استفاده از گردن بند طبی توصیه نمی شود و بهتر است فرد بعد از یک تا دو روز سعی در انجام فعالیت طبیعی گردن کند. در صورتی که گرفتگی گردن بعد از یک هفته بهبود نیافت به پزشک مراجعه کنید.
در صورتی که گردن درد با تب، سردرد، حالت تهوع یا خواب آلودگی ناخواسته باشد باید سریعا به پزشک مراجعه شود. در اکثر موارد گرفتگی گردن به علت فشار یا پیچ خوردگی یک عضله می باشد که پس از چند روز بهبود می یابد.

بیشتر بخوانید :

چگونگی کاهش خطر ابتلا به گرفتگی گردن

• حفظ گردن در یک وضعیت مناسب:
  • تقویت و انعطاف پذیر نگه داشتن گردن: تقویت عضلات گردن کمک به نگه داشتن گردن در یک وضعیت مناسب و کاهش اسپاسم و گرفتگی گردن می کند. یک متخصص طب فیزیکی برای تقویت عضلات گردن می تواند به شما کمک کند. با تقویت و حفظ انعطاف پذیری گردن علاوه بر کاهش خطر ابتلا به گرفتگی گردن در کوتاه مدت به حفظ سلامت ستون فقرات گردنی در طولانی مدت کمک می کند.

درمان گرفتگی گردن در خانه

شما می توانید شروع به درمان گرفتگی گردن خود کنید. برخی از راهبردهای مراقبت از خود شامل موارد زیر است:
  • استراحت کنید: یک تا دو روز استراحت کنید این امر به بهبود بافت های آسیب دیده کمک می کند و گرفتگی گردن را کاهش می دهد.
  • کمپرس سرد و گرم: استفاده از کمپرس سرد در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اولیه موجب کاهش التهاب می شود. کمپرس گرم جریان خون را افزایش می دهد که باعث بهبود گرفتگی گردن می شود. برخی از افراد فقط از کمپرس سرد یا گرم استفاده می کنند در حالی که می توان از هر دو به طور متناوب استفاده نمود.
  • داروهای بدون نسخه: داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، به کاهش التهاب کمک می کند.، معمولا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی اولین گزینه برای درمان گرفتگی و گردن درد می باشد. انواع معمول داروهای ضدالتهابی عبارتند از ایبوپروفن و ناپروکسن. حتی داروهای بدون نسخه نیز ممکن است عوارض و خطرات خود را داشته باشد، بنابراین توصیه می شود برای استفاده از داروها با پزشک مشورت کنید.
  • کشش ملایم: کشش گردن را تا حدی انجام دهید که احساس درد نکنید. کشش ملایم می تواند به کاهش گرفتگی گردن کمک کند همچنین بعد از چند روز می توان گردن را در دامنه ی طبیعی خود حرکت داد. برای دریافت برنامه ورزشی جهت برطرف کردن گرفتگی گردن و تقویت عضلات آن می توانید به متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید.
  • ورزش های هوازی: علاوه بر کشش ورزش های هوازی مانند پیاده روی به از بین بردن گرفتگی گردن کمک می کند. با اینکه پیاده روی به طور مستقیم در برطرف کردن گرفتگی گردن نقش ندارد اما دریافت اکسیژن توسط بافت های نرم در سرتاسر ستون فقرات باعث بهبود آن می شود.

چه زمانی گرفتگی گردن خطرناک می باشد؟

با وجود اینکه گرفتگی گردن آزار دهنده است اما خطرناک نیست. در صورتی که گرفتگی گردن با یکی از نشانه های زیر همراه باشد ممکن است نشان دهنده ی یک بیماری جدی باشد. این علائم ممکن با گرفتگی گردن یا قبل از ظاهر شود.

• تب: احتمالا نشانه مبارزه با عفونت است.
  • سردرد، به خصوص اگر نسبت به سردردهای قبلی شدیدتر، طولانی مدت و علائم متفاوت داشته باشد
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • خستگی یا خواب آلودگی
  • تغییر در وضعیت ذهنی، مانند پریشانی یا نوسانات خلقی
  • مسائل هماهنگی، مانند سرگیجه یا مشکل در راه رفتن یا نوشتن
  • کاهش وزن بدون داشتن رژیم غذایی

در صورت داشتن این نشانه ها فورا به پزشک مراجعه کنید. ولی همیشه داشتن این نشانه ها به همراه گرفتگی گردن نشان دهنده ی یک شرایط اورژانسی و جدی نیست. ممکن است بیماری های زیر را داشته باشید.
بیماری مننژیت: این بیماری ناشی از عفونت باکتریایی است که باعث التهاب غشاهای محافظ مغز و نخاع می شود، شایعترین وضعیت خطرناک مرتبط با گرفتگی گردن است. تب، سردرد و گرفتگی گردن از علائم اولیه مننژیت باکتریایی است. در صورتی که این علائم با یکدیگر ظاهر شوند باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
علائم مننژیت در عرض چند روز به تدریج یا به سرعت افزایش پیدا می کند. در صورت مراجعه و درمان زود هنگام مننژیت به نتیجه خوب و رضایت بخشی می رسید. این در حالی است که درمان با تاخیر ممکن است منجر به نتایج نامطلوب مانند کاهش شنوایی، آسیب مغزی یا حتی مرگ شود.

عفونت: در حالی که مننژیت شایع ترین نوع عفونت است که می تواند باعث گرفتگی گردن شود، عفونت های متعدد دیگری نیز وجود دارد که منجر به گرفتگی گردن می شود.
تومور: تومور مغزی، به ویژه در مخچه می تواند باعث گرفتگی گردن شود. تومور در ستون فقرات گردن(مانند سرطان) همچنین می تواند باعث گرفتگی و درد شدید گردن شود.
دیستونی گردنی: این اختلال عصبی منجر به انقباض غیرارادی مکرر و طولانی در یک عضله یا در گروهی از عضلات می شود. در این شرایط سر نیز ممکن است در موقعیت های مختلف خارج از وضعیت نرمال خود باشد.

پیش گیری از گرفتگی گردن

با تغییر شیوه ی زندگی و ابزارهای ارگونومی محل کار از گرفتگی گردن پیش گیری کنید. پیشگیری گرفتگی گردن با تغییر عادت های غلط زندگی مانند پوزیشن های اشتباه در نشستن و ایستادن، همچنین ورزش منظم باعث تقویت
عضلات شده و آنها کمتر تحت فشار و آسیب خواهند بود. ترک سیگار به پیش گیری از گرفتگی گردن کمک می کند.
محیط کار ارگونومی
بسیاری از مردم هشت ساعت در روز با کامپیوتر کار می کنند. این می تواند باعث گرفتگی گردن و همچنین سایر بیماری ها شود. در اینجا چند راه برای پیشگیری از گرفتگی گردن در محل کار وجود دارد:
  • صندلی خود را در یک وضعیت مناسب و راحت تنظیم کنید و پای خود را کف زمین قرار داده به طوری که زانوهایتان کمی پایین تر از لگن باشد.
  • در حالت ارگونومیک بنشینید به طوری که کمر شما صاف و بدون قوز کردن باشد.
  • رایانه خود را طوری تنظیم کنید که با چشم شما در یک سطح باشد.
  • از صفحه کلید و ماوس استفاده کنید.
  • هر ساعت یکبار بایستاد و چند حرکت کششی انجام دهید
مدت زمانی که به تلفن همراه نگاه می کنید را محدود کنید
اگر به طور مداوم سر خود را برای نگاه کردن به تلفن همراه پایین نگه دارید منجر به کشیده شدن عضلات گردن و فشار ثابت روی آنها می باشد. اگر مجبور به استفاده ی طولانی مدت از تلفن همراه هستید رعایت نکات زیر می تواند به کاهش فشار گردن کمک کند:
  • گوشی همراه خود را در مقابل چشم خود قرار دهید
  • تلفن همراه را بین شانه و گوش خود نگه ندارید
  • از هدفون یا هندزفری استفاده کنید
  • انجام حرکات کششی پس از اتمام کار
برای یک مدت زمان طولانی رانندگی نکنید:
در رانندگی کردن مانند نشستن پشت میز باید نکاتی را در نظر گرفت تا از گرفتگی گردن جلوگیری شود
  • در هنگام رانندگی در یک وضعیت درست بنشینید
  • پس از هر ساعت بایستید و حرکات کششی انجام دهید
  • صندلی خود را تنظیم کنید
  • از تلفن همراه استفاده نکنید
کشش
حرکات کششی یک روش عالی برای پیشگیری از گرفتگی گردن می باشد. چند حرکت کششی:
  • چرخش گردن
  • شانه های خود را به عقب و جلو ببرید
  • گوش خود را به شانه ی خود نزدیک کنید
تغییر در وضعیت خوابیدن
نحوه ی خوابیدن در شب بر روی گردن شما تاثیر می گذارد. خوابیدن به پهلو یا کمر فشار کمتری برر روی گردن ایجاد می کند نسبت به زمانی که به شکم می خوابید. هنگامی که برروی شکم می خوابید فشار زیادی به گردن وارد می شود و باعث گرفتگی و گردن درد می شود
درباره دکتر:

اینجانب دکتر مریم چترایی متخصص طب فیزیکی در اصفهان تحصیلات متوسطه را در دبیرستان بهشت آئین اصفهان سپری کردم و در سال ۱۳۷۸ در دانشگاه آزاد نجف آباد در رشته پزشکی پذیرفته شدم. در سال ۱۳۸۵ فارغ التحصیل شدم و پس از فارغ التحصیلی، دوران طرح پزشکی عمومی را در شهر چادگان منطقه سد زاینده رود بعنوان پزشک خانواده مشغول به خدمت رسانی به هموطنان عزیزم شدم. در سال ۱۳۸۸ بمدت یکسال مجددا توفیق خدمت رسانی به عنوان پزشک خانواده را در مناطق محروم روستاهای دهق و علویجه پیدا کردم. در سال ۱۳۹۰ موفق به قبولی در رشته مورد علاقه ام (طب فیزیکی و توانبخشی) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گردیدم. پس از طی دوران رزیدنتی و اخذ بورد تخصصی دکترای طب فیزیکی و توانبخشی بمدت ۲ سال طرح تخصص را در شهر فلاورجان سپری کردم و پس از آن برای مدتی در مرکز هلال احمر استان اصفهان مشغول به کار شدم. در حال حاضر به غیر از مداوای بیماران در مطب شخصی در کلینیک فرهنگیان استان اصفهان نیز توفیق خدمت رسانی به قشر فرهیخته و زحمتکش فرهنگیان عزیز را دارم.

.