کیست بیکر

کیست بیکر یک کیست مایع پر شده است که سبب ورم و احساس گرفتگی در پشت زانو می شود.  درد زمانی بدتر می شود که شما زانوی خود را کاملا خم کرده  یا باز کرده و یا زمانی که  در حال فعالیت هستید.
 یک کیست بیکر، همچنین به نام کیست پاپولیت که معمولا به دلیل مشکلات مفصل زانو مانند آرتروز یا پارگی غضروف است. در هر دو وضعیت زانوی شما می تواند  مایعات بیش از حد تولید کنذ، که می تواند به کیست بیکر منجر شود.

علائم کیست بیکر

در بعضی موارد، کیست بیکر باعث درد نمی شود . نشانه و علائم کیست بکر ممکن است شامل موارد زیر باشند:
  • تورم در پشت زانو و گاهی روی پا
  • زانو درد
  • گرفتگی و ناتوانی کامل زانو
اگر دچار درد و تورم در پشت زانو هستید، به پزشک خود مراجعه کنید. اگرچه بعید است، ورم پشت زانو شما نشانه ای از یک بیماری جدی تر از کیست مایع پر شده باشد.

دلایل کیست بیکر

مایع روانکاری (مایع زلاله ای) به نام سینوویال مایعی است که چرخش پا کمک می کند و باعث کاهش اصطکاک بین قسمت های متحرک زانو می شود. اما گاهی زانو بیش از اندازه مایع سینوویال را تولید می کند که باعث تجمع مایع در ناحیه پشت زانو می شود و باعث کیست بیکر می شود. این می تواند به دلیل:
  • التهاب مفصل زانو، مانند انواع مختلفی از آرتروز رخ می دهد
  • آسیب زانو مانند پاره شدن غضروف

عوارض جانبی کیست بیکر

به ندرت، کیست بیکر پاره می شود و مایع سینوویال به ناحیه ماهیچه ی ساق پا می رسد وباعث می شود:
  • درد شدید در زانو شما
  • تورم در ماهیچه ی ساق پا
  • گاهی اوقات، قرمزی ماهیچه ساق پا
این علائم و نشانه ها بسیار شبیه به لخته های خون در رگ های پا هستند. اگر تورم و قرمزی ماهیچه ساق پا را داشته باشید، برای ارزیابی جدیتر علت علائم خود، ارزیابی فوری پزشکی نیاز خواهید داشت.

تشخیص کیست بیکر

کیست بیکر اغلب با معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. با این حال، به دلیل اینکه برخی از علائم و نشانه های کیست بیکر مانند بیماری های جدی تری مانند لخته شدن خون، آنوریسم یا تومور می باشد، ممکن است دکتر تست های تشخیصی غیر تهاجمی را تجویز کند، از جمله:
  • سونوگرافی
  • اشعه ایکس
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

درمان کیست بیکر

گاهی اوقات کیست بیکر خود به خود از بین می رود.  با این حال، اگر کیست بزرگ است و باعث درد می شود، پزشک شما ممکن است درمان های زیر را توصیه کند:
  • دارو: پزشک ممکن است برای کاهش التهاب داروهای کورتیکواستروئید مانند کورتیزون را به زانو تزریق کند .این ممکن است درد را تسکین دهد اما همیشه از بازگشت کیست جلوگیری نمی کند.
  • تخلیه مایع: دکتر ممکن است مایع را از مفصل زانو با سوزن خارج کند. این روش آسپیراسیون سوزنی نامیده می شود و اغلب هدایت سوزن با سونوگرافی انجام می شود.
  • فیزیوتراپی: آتل بندی و استفاده از عصای زیر بغل به کاهش درد و تورم کمک می کند. تمرینات کششی و تقویتی ملایم و سبک برای عضلات اطراف زانوی شما نیز ممکن است باعث کاهش علائم و حفظ عملکرد زانو شود.

در صورت امکان، پزشکان علت اصلی کیست بکر را درمان می کنند. اگر پزشک شما تشخیص دهد که پارگی غضروفی باعث تولید بیش از حد مایع سینوویال می شود، ممکن است جراحی را تجویز کند تا غضروف پاره شده را برداشته یا تعمیر کند.

کیست بیکر به دلیل آرتروز معمولا با درمان آرتروز بهبود می یابد. مداخله جراحی به ندرت مورد نیاز است

شیوه زندگی و درمان خانگی کیست بیکر

اگر پزشک شما تشخیص دهد که آرتروز باعث ایجاد کیست بکر شده است شد، ممکن است به شما انجام برخی یا همه مراحل زیر توصیه کند:
  • اصول استراحت، کمپرس سرد، فشرده سازی و در ارتفاع قرار دادن :زانو خود را با یک آتل طبی فشرده کرده و در صورت امکان، به خصوص در شب، پاهای خود را بالا نگه دارید
  • داروهای ضد درد: داروهایی مانند  ناپروکسن سدیم ، استامینوفن و آسپرین می توانند به کاهش درد کمک کنند.
  • فعالیت بدنی خود را کاهش دهید: انجام این کار باعث کاهش درد مفصل زانو شما می شود.