دررفتگی مچ پا چیست؟

جابه جایی مفصل زمانی اتفاق می افتد که رباط ها دچار کشیدگی، پیچ خوردگی و در بدترین حالت دچار پارگی شوند، به این آسیب ها دررفتگی گفته می شود و یک آسیب شدید است.
مفصل مچ پا از سه استخوان تشکیل شده است.

• استخوان تیبیا
  • استخوان فیبولا ( یک استخوان کوچک درساق پا)
  • تالوس استخوان(یک استخوان در کف پا )

این مفاصل به  بالا و پایین رفتن کف پای کمک می کند. در زیر این مفصل یکی دیگر از مفاصل مچ پا به نام مفصل تالار است. این مفصل بین تالوس و استخوان استخوان پاشنه یا کالکانئوس قرار دارد. این مفصل به حرکت رو به جلوی کف پا کمک می کند. مجموعه ای از رباط های بسیار قوی تمام این استخوان ها را محکم نگه داشته اند.
یک ضربه و آسیب شدید این لیگامان ها (رباط ها ) را از محل خود خارج می کند و بین یک یا چند استخوان فضای غیر طبیعی ایجاد می کند. رباط ها بسیار قوی هستند و به راحتی کشیده و پاره نمی شوند. دررفتگی مچ پا معمولا با شکستگی یکی از استخوان های مچ پا  اتفاق می افتد. در برخی موارد دررفتگی مچ پا بدون شکستگی استخوان است. پیچ خوردگی شدید باعث پاره شدن رباط ها می شود.
فشار از پشت به استخوان تالوس نسبت به استخوان های دیگر رایج تر است، یا فشار از طرفین، جلو یا سمت بالا.
دررفتگی مچ پا ممکن است در همه ی افراد با سنین مختلف رخ دهد.

چه چیزی باعث درفتگی مچ پا می شود؟

دررفتگی مچ پا به علت آسیب شدید به آن می باشد. یک یا چند رباط مچ پا را پوشانده است. بدون این رباط ها استخوان های مچ پا به یکدیگر متصل نیستند. دررفتگی مچ پا می تواند در یک حادثه ی رانندگی، ورزش کردن، پریدن از ارتفاع  یا ضربه خوردن مچ پا اتفاق بیفتد.

چه افرادی بیشتر در معرض دررفتگی مچ پا هستند

شما ممکن است بیشتر در معرض خطر برای دررفتگی مچ پا باشید اگر:
  • شما در فعالیت های ورزشی بسیار فعال هستید
  • پیچ خوردگی، شکستگی یا درفتگی مچ پای شما در گذشته
  • مچ پا شما از زمان تولد طبیعی نیست
  • بنا به دلایلی رباط های شما ضعیف است، مانند داشتن سندرم اهلرز دانلوس
  • سیگار می کشید یا چاق هستید

علائم دررفتگی مچ پا

با آسیب رسیدن و دررفتگی مچ پا شما ممکن است علائم زیر را داشته باشید:
  • فوری، درد شدید
  • تورم و کبودی
  • ناتوانی در قرار دادن وزن روی پای خود
  • مشکل در حرکت مچ پا
  • تغییر شکل دادن مچ پا
  • یک استخوان که روی پوست تکان می خورد

تشخیص درفتگی مچ پا

ابتدا پزشک در مورد علائم با شما صحبت می کند، او یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و آسیب های احتمالی دیگر را چک خواهد کرد. او با فشار دادن مچ پا میزان درد و تورم را بررسی می کند.
گرفتن عکس ( اشعه x ) از ساق، مچ و کف پا برای تشخیص استخوان های شکسته شده. سی تی اسکن و گرفتن MRI جزئیات بیشتری را نشان می دهد.

درمان دررفتگی مچ پا

شما احتمالا یک پزشک ارتوپدی را برای درمان آسیب دیدگی خواهید دید. درمان شما بسته به نوع  دررفتگی و سایر صدمات شما متفاوت خواهد بود. درمان شما یکی از موارد زیر خواهد بود:

• تجویز دارو
  • جاانداختن استخوان بدون جراحی
  • قرار دادن پا روی پشتی و استفاده از کمپرس سرد
  • در موارد اضطراری جراحی
  • آتل بندی برای نگه داشتن مچ پا
  • گچ گرفتن برای نگه داشتن مچ پا و کاهش تورم

برای درمان صدمه وارد شده به شما ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشید. در طول عمل جراحی، پزشک برای درمان استخوان ها را در محل اولیه خود قرار می دهد، برای این کار از صفحات و پیچ های مخصوص استفاده می کند. همچنین در صورت پارگی رباط ها آن ها را نیز درمان می کند.
پس از بهبود پای شما پزشک به شما آتل بند را پیشنهاد دهد و فیزیوتراپی را شروع کنید. با انجام تمرینات فیزیوتراپی قدرت و دامنه ی حرکتی شما بهبود یابد. استفاده از عصا و انجام فعالیت های عادی تا چند ماه به شما توصیه می شود.

پزشک شما ممکن است یک دارو برای جلوگیری از لخته شدن خون در پا  تجویز کند (رقیق کننده ی خون ). اگر آسیب شما باعث ایجاد شکاف در پوست شده باشد، ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.
توجه به رژیم غذایی، داشتن یک رژیم غذایی غنی از کلسیم، ویتامین D و پروتئین می تواند به روند بهبود شما کمک کند.

عوارض دررفتگی مچ پا

عوارض ناشی از دررفتگی مچ پا به شرح زیر می باشد:

• آرتروز مچ پا که باعث درد مزمن مچ پا خواهد شد
  • گرفتگی مفصل ( فیزیوتراپی مفید است )
  • عفونت، که ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک یا پیگیری جراحی داشته باشد
  • استخوان شکسته ای که به درستی درمان نشده و ممکن است نیاز به پیگیری جراحی داشته باشد
  • درد ناشی از صفحات و پیچ های مورد استفاده در عمل جراحی
  • بهبود نیافتن زخم
  • صدمه به رگ های خون یا عصبی
  • لخته خون
خطر بروزعوارض ممکن است به سلامت عمومی و شدت آسیب بستگی دارد. انجام همه ی دستورالعمل های پزشک خود به کاهش خطر ابتلا به عوارض کمک می کند.

نکات کلیدی در مورد دررفتگی مچ پا

• دررفتگی مچ پا، با درد شدید ، تورم، و تغییر شکل مچ پا همراه است به طوری که شما نمی توانید وزن خود را روی پای خود قرار دهید.
  • دکتر دررفتگی مچ پا را با معاینه و گرفتن عکس (اشعه X) تشخیص می دهد.
  • درمان دررفتگی مچ پا با آتل بندی، گرفتن گچ یا کاهش درد با دارو باشد
  • بسیاری از دررفتگی های مچ پا نیاز به عمل جراحی دارند.
  • برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی داشته باشند، مانند عفونت یا آرتروز مچ پا باشد. دستورالعمل های دکتر به کاهش عوارض کمک می کند.