فتق دیسک چیست؟

فتق دیسک یا بیرون زدگی دیسک بسیار دردناک می باشد. فتق دیسک مزمن اغلب در بزرگسالان اتفاق می افتد. بیرون زدگی دیسک به دلیل فشار بیش از اندازه بر روی ستون فقرات می باشد. ستون فقرات از مهره های استخوانی تشکیل شده است که از طریق دیسک ژل مانند از یکدیگر جدا می شوند. فتق دیسک هنگامی اتفاق می افتد که یک دیسک شکسته و خارج شود و همین امر موجب تحریک اعصاب اطراف می شود.
بیرون زدگی دیسک اغلب با بلند کردن، خم کردن یا چرخیدن اتفاق می افتد. نگه داشتن گردن در یک وضعیت نادرست و ضعیف بودن عضلات گردن باعث فتق گردن می شود. هنگامی که بیرون زدگی دیسک اتفاق می افتد و بر روی اعصاب ستون فقرات تاثیر می گذارد موجب درد و ضعف قسمتی از بدن می شود که آن عصب در خدمت آن می باشد.

رادیکولوپاتی گردن

بالا آمدن دیسک در گردن یا ستون فقرات باعث درد به سمت شانه، بازو و یا دست می شود. این درد را رادیکولوپاتی گردن نامیده می شود. آکادمی آمریکایی جراحان ارتوپدی بیان کرده اند رادیکولوپاتی منجر به سوزش، سوزن شدن و ضعف در بازو، شانه یا دست می شود. در موارد شدید، ممکن است منجر به از دست دادن احساس و فلج شود. درمان روش های مختلفی برای درمان فتق گردن وجود دارد.
اکثر پزشکان قبل از اعمال جراحی، داروهای ضددرد، استراحت، فیزیوتراپی و درمان های محافظه کار را توصیه می کنند. تمرینات زیر می تواند درد گردن ناشی از بیرون زدگی دیسک را بهبود می بخشد. هدف این تمرین ها این است که دیسک را به سمت عقب بکشید و از ریشه عصب دور کند. قبل از انجام تمرینات با متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مشورت کنید.

دیسک گردن و حرکات اصلاحی

کشش گردن:
کشش گردن به سمت بالا
انقباض گردن:
بر روی یک سطح صاف دراز کشیده
چانه ی خود را به قفسه ی سینه نزدیک کرده
دراین وضعیت 5 تا 10 ثانیه باقی مانده و 15 تا 20 بار تکرار کنید.
چرخش شانه:
در حالت ایستاده و نشسته قرار بگیرید
آرنج خود را خم کنید
شانه های خود را به سمت عقب و پایین برده و به عقب فشار بیاورید
ایزومتریک نگه داشتن گردن
ورزش-درمانی-دیسک-گردن

کشش گردن می تواند برای افرادی که دچار بیرون زدگی فتق هستند مفید باشد. گاهی اوقات کشش می تواند باعث افزایش درد شود و روند بهبودی را کاهش دهد. در صورت افزایش درد و تیر کشیدن شانه و بازو کشش را متوقف کرده. هدف کشش کاهش درد است نه افزایش درد.
کشش به طرفین
چرخش گردن