گرفتگی گردن نشانه چیست؟ | دلایل گرفتگی گردن | متخصص طب فیزیکی در اصفهان | درمان گرفتگی گردن در خانه | پیشگیری از گرفتگی گردن

گرفتگی گردن چیست؟

گرفتگی گردن معمولا با درد گرفتن گردن هنگام حرکت گردن مشخص می شود، به ویژه هنگامی که سعی می کنید سر را به طرفین ببرید. همچنین ممکن است با سردرد، درد گردن و شانه و یا درد بازو همراه باشد. برای نگه کردن به یک طرف یا بالای شانه فرد به دلیل گرفتگی گردن نیاز به چرخاندن کل بدن دارد.
اکثر مردم با درد و ناراحتی گرفتگی گردن آشنا هستند، گرفتگی گردن ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب یا بعد از فعالیت های سنگین مانند جابه جا کردن اشیاء اتفاق بیفتد. در اکثر موارد، درد و گرفتگی به طور طبیعی در عرض یک هفته از بین می رود. با این وجود، سطح درد، زمان بهبودی و احتمال بازگشت گرفتگی گردن را  نشانه ها و علائم آن تعیین می کند.

علل رایج گرفتگی گردن

از مهمترين علل گرفتگی گردن، کشش عضلاني و يا پیچ خوردن بافت نرم است. به ویژه عضله بالا بر شانه مستعد آسیب است. عضلات پشت و جانبی گردن (عضلات بالابرنده شانه)، گردن را به شانه متصل می کند. این عضله توسط عصب سوم و چهارم نخاع گردنی کنترل می شود. عضله بالابرنده شانه در بسیاری از فعالیت های روزمره نقش دارد. مانند:

علل نارایج گرفتگی گردن

گاهی اوقات گرفتگی گردن به دلیل اختلال اساسی ستون فقرات گردن است (علاوه بر حفاظت از گردن و کمک به حرکت گردن از نخاع گردنی محافظت می کند). چندین نمونه از اختلالات ستون فقرات گردن که می تواند باعث اسپاسم یا گرفتگی عضلات گردن شوند عبارتند از:
درمان-گرفتگی-گردن- متخصص-طب-فیزیکی- در-اصفهان

علائم گرفتگی گردن

کاهش میزان حرکت گردن بر سطح فعالیت افراد تاثیر می گذارد. در این شرایط سر خود را نمی توانید به یک جهت چرخش دهید. تا بهبود یافتن علائم گرفتگی گردن از رانندگی کردن اجتناب کنید. در صورت درد می توان از داروهای ضد درد و کمپرس سرد و گرم
استفاده کرد.
استفاده از گردن بند طبی توصیه نمی شود و بهتر است فرد بعد از یک تا دو روز سعی در انجام فعالیت طبیعی گردن کند. در صورتی که گرفتگی گردن بعد از یک هفته بهبود نیافت به پزشک مراجعه کنید.
در صورتی که گردن درد با تب، سردرد، حالت تهوع یا خواب آلودگی ناخواسته باشد باید سریعا به پزشک مراجعه شود. در اکثر موارد گرفتگی گردن به علت فشار یا پیچ خوردگی یک عضله می باشد که پس از چند روز بهبود می یابد.

چگونگی کاهش خطر ابتلا به گرفتگی گردن

درمان گرفتگی گردن در خانه

شما می توانید شروع به درمان گرفتگی گردن خود کنید. برخی از راهبردهای مراقبت از خود شامل موارد زیر است:

چه زمانی گرفتگی گردن خطرناک می باشد؟

با وجود اینکه گرفتگی گردن آزار دهنده است اما خطرناک نیست. در صورتی که گرفتگی گردن با یکی از نشانه های زیر همراه باشد ممکن است نشان دهنده ی یک بیماری جدی باشد. این علائم ممکن با گرفتگی گردن یا قبل از ظاهر شود.
در صورت داشتن این نشانه ها فورا به پزشک مراجعه کنید. ولی همیشه داشتن این نشانه ها به همراه گرفتگی گردن نشان دهنده ی یک شرایط اورژانسی و جدی نیست. ممکن است بیماری های زیر را داشته باشید.
بیماری مننژیت: این بیماری ناشی از عفونت باکتریایی است که باعث التهاب غشاهای محافظ مغز و نخاع می شود، شایعترین وضعیت خطرناک مرتبط با گرفتگی گردن است. تب، سردرد و گرفتگی گردن از علائم اولیه مننژیت باکتریایی است. در صورتی که این علائم با یکدیگر ظاهر شوند باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
علائم مننژیت در عرض چند روز به تدریج یا به سرعت افزایش پیدا می کند. در صورت مراجعه و درمان زود هنگام مننژیت به نتیجه خوب و رضایت بخشی می رسید. این در حالی است که درمان با تاخیر ممکن است منجر به نتایج نامطلوب مانند کاهش شنوایی، آسیب مغزی یا حتی مرگ شود.
گرفتگی-گردن-نشانه-چیست
عفونت: در حالی که مننژیت شایع ترین نوع عفونت است که می تواند باعث گرفتگی گردن شود، عفونت های متعدد دیگری نیز وجود دارد که منجر به گرفتگی گردن می شود.
تومور: تومور مغزی، به ویژه در مخچه می تواند باعث گرفتگی گردن شود. تومور در ستون فقرات گردن(مانند سرطان) همچنین می تواند باعث گرفتگی و درد شدید گردن شود.
دیستونی گردنی: این اختلال عصبی منجر به انقباض غیرارادی مکرر و طولانی در یک عضله یا در گروهی از عضلات می شود. در این شرایط سر نیز ممکن است در موقعیت های مختلف خارج از وضعیت نرمال خود باشد.
گرفتگی-گردن-نشانه-چیست

پیش گیری از گرفتگی گردن

با تغییر شیوه ی زندگی و ابزارهای ارگونومی محل کار از گرفتگی گردن پیش گیری کنید. پیشگیری گرفتگی گردن با تغییر عادت های غلط زندگی مانند پوزیشن های اشتباه در نشستن و ایستادن، همچنین ورزش منظم باعث تقویت عضلات شده و آنها کمتر تحت فشار و آسیب خواهند بود. ترک سیگار به پیش گیری از گرفتگی گردن کمک می کند.
محیط کار ارگونومی
بسیاری از مردم هشت ساعت در روز با کامپیوتر کار می کنند. این می تواند باعث گرفتگی گردن و همچنین سایر بیماری ها شود. در اینجا چند راه برای پیشگیری از گرفتگی گردن در محل کار وجود دارد:
  • صندلی خود را در یک وضعیت مناسب و راحت تنظیم کنید و پای خود را کف زمین قرار داده به طوری که زانوهایتان کمی پایین تر از لگن باشد.
  • در حالت ارگونومیک بنشینید به طوری که کمر شما صاف و بدون قوز کردن باشد.
  • رایانه خود را طوری تنظیم کنید که با چشم شما در یک سطح باشد.
  • از صفحه کلید و ماوس استفاده کنید.
  • هر ساعت یکبار بایستاد و چند حرکت کششی انجام دهید
مدت زمانی که به تلفن همراه نگاه می کنید را محدود کنید
اگر به طور مداوم سر خود را برای نگاه کردن به تلفن همراه پایین نگه دارید منجر به کشیده شدن عضلات گردن و فشار ثابت روی آنها می باشد. اگر مجبور به استفاده ی طولانی مدت از تلفن همراه هستید رعایت نکات زیر می تواند به کاهش فشار گردن کمک کند:
  • گوشی همراه خود را در مقابل چشم خود قرار دهید
  • تلفن همراه را بین شانه و گوش خود نگه ندارید
  • از هدفون یا هندزفری استفاده کنید
  • انجام حرکات کششی پس از اتمام کار
برای یک مدت زمان طولانی رانندگی نکنید:
در رانندگی کردن مانند نشستن پشت میز باید نکاتی را در نظر گرفت تا از گرفتگی گردن جلوگیری شود
  • در هنگام رانندگی در یک وضعیت درست بنشینید
  • پس از هر ساعت بایستید و حرکات کششی انجام دهید
  • صندلی خود را تنظیم کنید
  • از تلفن همراه استفاده نکنید
کشش
حرکات کششی یک روش عالی برای پیشگیری از گرفتگی گردن می باشد. چند حرکت کششی:
  • چرخش گردن
  • شانه های خود را به عقب و جلو ببرید
  • گوش خود را به شانه ی خود نزدیک کنید
تغییر در وضعیت خوابیدن
نحوه ی خوابیدن در شب بر روی گردن شما تاثیر می گذارد. خوابیدن به پهلو یا کمر فشار کمتری برر روی گردن ایجاد می کند نسبت به زمانی که به شکم می خوابید. هنگامی که برروی شکم می خوابید فشار زیادی به گردن وارد می شود و باعث گرفتگی و گردن درد می شود
درباره دکتر:
اینجانب دکتر مریم چترایی متخصص طب فیزیکی در اصفهان تحصیلات متوسطه را در دبیرستان بهشت آئین اصفهان سپری کردم و در سال 1378 در دانشگاه آزاد نجف آباد در رشته پزشکی پذیرفته شدم. در سال 1385 فارغ التحصیل شدم و پس از فارغ التحصیلی، دوران طرح پزشکی عمومی را در شهر چادگان منطقه سد زاینده رود بعنوان پزشک خانواده مشغول به خدمت رسانی به هموطنان عزیزم شدم. در سال 1388 بمدت یکسال مجددا توفیق خدمت رسانی به عنوان پزشک خانواده را در مناطق محروم روستاهای دهق و علویجه پیدا کردم. در سال 1390 موفق به قبولی در رشته مورد علاقه ام (طب فیزیکی و توانبخشی) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گردیدم. پس از طی دوران رزیدنتی و اخذ بورد تخصصی دکترای طب فیزیکی و توانبخشی بمدت 2 سال طرح تخصص را در شهر فلاورجان سپری کردم و پس از آن برای مدتی در مرکز هلال احمر استان اصفهان مشغول به کار شدم. در حال حاضر به غیر از مداوای بیماران در مطب شخصی در کلینیک فرهنگیان استان اصفهان نیز توفیق خدمت رسانی به قشر فرهیخته و زحمتکش فرهنگیان عزیز را دارم.