ورم زانو

متخصص طب فیزیکی در اصفهان
زمانی رخ می دهد که مایع اضافی در مفصل زانو یا اطراف آن جمع شود برخی از افراد به این وضعیت "آب آوردن زانو" می نامند.
ورم زانو ممکن است به علت خونریزی در مفصل، آسیب یا جراحت بیش از حد یا جمع شدن مایع مفصلی باشد. برای تعیین علت ورم، پزشک شما ممکن است یک نمونه از مایع را برای تست عفونت، بیماری یا آسیب بگیرد. برداشتن برخی از مایع به کاهش درد و گرفتگی ناشی از ورم نیز کمک می کند.

علائم  ورم زانو

نشانه ها و علائم معمولا شامل موارد زیر می شوند: پزشک خود را ببینید:

علت ورم زانو

انواع مختلفی از مشکلات، از آسیبهای و جراحات به سایر شرایط، می تواند موجب ورم زانو شود. آسیب به هر بخشی از زانو شما می تواند مایع اضافی زانو را ایجاد کند. صدماتی که می تواند باعث ایجاد مایع در مفصل زانو شود عبارتند از:

بیماری ها

بیماری ها که می توانند باعث ایجاد مایع در مفصل زانو شوند، عبارتند از:

فاکتورهای خطرناک ورم زانو

عوارض جانبی ورم زانو

عوارض زانو تورم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پیش گیری ورم زانو

زانو متورم معمولا نتیجه آسیب یا وضعیت سلامتی مزمن است. برای مدیریت کلی سلامتی خود و جلوگیری از آسیب ها:

تشخیص ورم زانو

احتمال دارد پزشک شما با معاینه فیزیکی دقیق شروع کند. پس از آن به احتمال زیاد به آزمایشات نیاز خواهید داشت تا مشکل اساسی را که موجب ورم زانو شده است، تعیین شود.

تست های تصویربرداری

آزمایشات تصویربرداری می تواند نشان دهد چه مشکلی وجود دارد. گزینه ها عبارتند از:

پونکسیون مفصلی (بندآهنج)

دکتر مایع را از داخل زانو خارج کرده تا وجود موارد زیر را بررسی کند:
خون، که ممکن است ناشی از آسیب یا اختلالات خونریزی ایجاد شده باشد.
باکتری، که ممکن است باعث عفونت شود.
کریستال های معمول نقرس یا pseudogout

درمان ورم زانو

درمان بستگی به علت ورم زانو ، شدت آن و سابقه بیماری دارد. درمان به طور کلی با داروها و روش های دیگر برای برداشتن مایع از مفصل زانو استفاده می شود.
داروها: پزشک ممکن است داروهای تسکین درد را تجویز کند. برای کاهش التهاب، پزشک ممکن است کورتیکواستروئید های خوراکی مانند پردنیزولون را تجویز کند. انواع استروئید را می توان به صورت مستقیم به مفصل زانو تزریق کرد.

جراحی و روش های دیگر

نیاز به درمان عامل اصلی ورم نیاز باشد:
  • پونکسیون مفصلی یا بَندآهنج (خارج کردن مایع از زانو با استفاده از سوزن): برداشتن مایع از زانو می تواند به کاهش فشار روی مفصل کمک کند. بعد از خارج کردن مایع از زانو، برای درمان التهاب کورتیکواستروئید به مفصل تزریق شود.
  • آرتروسکوپی زانو: چند برش کوچک برای مشاهده ی مفصل زانو ایجاد کرده سپس لوله ی آرتروسکوپ وارد مفصل شده تا مشکل زانو مشخص شود. پس از تعیین مشکل زانو به وسیله ی ابزار کوچکی که وارد مفصل می شود برطرف شده و برش ها را بخیه می شوند.
  • تعویض مفصل زانو: اگر زانو قادر به تحمل وزن کم نمی باشد ممکن است نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو داشته باشید.
  • برای بهبود عملکرد و قدرت زانو پزشک می تواند فیزیوتراپی را توصیه کند.

درمان خانگی ورم زانو

مراقبت از خود در هنگام ورم زانو شامل موارد زیر است:
  • استراحت: اجتناب از فعالیت های سنگین تا آنجا که امکان دارد.
  • یخ و بلندی: برای کنترل درد و تورم، یخ را هر دو تا چهار ساعت به مدت 15 تا 20 دقیقه روی زانو بگذارید. در این موقع زانو خود را با استفاده از یک بالش بالاتر از سطح قلب نگه دارید.
  • مسکن ها: داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن می توانند به کاهش درد زانو کمک کنند.