ورم زانو

زمانی رخ می دهد که مایع اضافی در مفصل زانو یا اطراف آن جمع شود برخی از افراد به این وضعیت “آب آوردن زانو” می نامند.
ورم زانو ممکن است به علت خونریزی در مفصل، آسیب یا جراحت بیش از حد یا جمع شدن مایع مفصلی باشد. برای تعیین علت ورم، پزشک شما ممکن است یک نمونه از مایع را برای تست عفونت، بیماری یا آسیب بگیرد. برداشتن برخی از مایع به کاهش درد و گرفتگی ناشی از ورم نیز کمک می کند.

علائم  ورم زانو

نشانه ها و علائم معمولا شامل موارد زیر می شوند:

• ورم: پوستی که در اطراف زانو کمر شما ایجاد می شود، می تواند بطور قابل توجهی پف کند، به ویژه هنگامی که زانوی آسیب دیده را با حالت طبیعی مقایسه کنید.
  • گرفتگی: هنگامی که مفصل زانو شما بیش از اندازه حاوی مایع باشد، ممکن است نتوانید به طور کامل خم یا صاف کنید.
  • درد: بسته به علت ایجاد مایع، ممکن است زانو بسیار دردناک باشد. به این معنی است که تحمل وزن بر روی آن سخت یا غیرممکن است.

پزشک خود را ببینید:

• اقدامات خود مراقبتی یا داروهای تجویزی درد و تورم را از بین نمی برند
  • یک زانو قرمز می شود و در مقایسه با زانو دیگر گرم تر می باشد.

علت ورم زانو

انواع مختلفی از مشکلات، از آسیبهای و جراحات به سایر شرایط، می تواند موجب ورم زانو شود. آسیب به هر بخشی از زانو شما می تواند مایع اضافی زانو را ایجاد کند. صدماتی که می تواند باعث ایجاد مایع در مفصل زانو شود عبارتند از:

• پاره شدن رباط به ویژه رباط صلیبی
  • شکسته شدن استخوان ها
  • پارگی غضروف

بیماری ها

بیماری ها که می توانند باعث ایجاد مایع در مفصل زانو شوند، عبارتند از:

• آرتروز
  • آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی
  • نقرس
  • آماس کیسه های مفصلی
  • کیست ها
  • تومورها

فاکتورهای خطرناک ورم زانو

• سن: ابتلا به ورم زانو با آرتروز ارتباط دارد و با بالا رفتن سن افزایش می یابد.
  • ورزش: افرادی که در ورزش هایی که شامل چرخیدن زانوهستند مانند بسکتبال مشارکت می کنند بیشتر احتمال آسیب دیدن زانو و موجب ورم آن می شود.
  • چاقی: وزن بیش از حد باعث افزایش فشار برروی مفصل زانو می شود و آسیب به بافت و اضافه بار مفصلی و دژنراسیون زانو می شود که می تواند منجر به ورم زانو شود. چاقی، خطر ابتلا به آرتروز، یکی از علل مکرر ورم زانو را افزایش می دهد.

عوارض جانبی ورم زانو

عوارض زانو تورم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• از بین رفتن عضله: مایع در زانو می تواند به کار کردن عضلات زانو آسیب برساند و باعث می شود که عضلات ران ضعیف و لاغر شوند.
  • کیسه مایع پر شده (کیست بیکر): ایجاد مایع در زانو شما می تواند منجر به تشکیل کیست بیکر در پشت زانوی شما شود. کیست متورم بیکر می تواند دردناک باشد، اما معمولا با یخ زدگی و فشرده سازی بهبود می یابد. اگر تورم شدید باشد، ممکن است نیاز برداشتن مایع (آسپیراسیون کیست) باشید.

پیش گیری ورم زانو

زانو متورم معمولا نتیجه آسیب یا وضعیت سلامتی مزمن است. برای مدیریت کلی سلامتی خود و جلوگیری از آسیب ها:

• تقویت عضلات اطراف زانوی شما: عضلات قوی اطراف مفصل می توانند به کاهش فشار روی مفصل کمک کنند.
  • ورزش کم اصابت را انتخاب کنید: فعالیت های مانند ورزش ایروبیک و شنا، فشار مداوم وزن خود را بر روی مفاصل زانو قرار ندهید.
  • حفظ وزن مناسب: اضافه وزن منجر به آسیب های سایشی و پاره شدن می شود که می تواند باعث ورم زانو شود.

تشخیص ورم زانو

احتمال دارد پزشک شما با معاینه فیزیکی دقیق شروع کند. پس از آن به احتمال زیاد به آزمایشات نیاز خواهید داشت تا مشکل اساسی را که موجب ورم زانو شده است، تعیین شود.

تست های تصویربرداری

آزمایشات تصویربرداری می تواند نشان دهد چه مشکلی وجود دارد. گزینه ها عبارتند از:

• اشعه ایکس: یک اشعه ایکس می تواند استخوان های شکسته یا جابه جا شده و آرتروز را تعیین کند.
  • سونوگرافی: این تست آرتروز یا اختلالاتی که بر روی تاندون ها یا رباط ها تأثیر دارد را بررسی می کند.
  • MRI: این آزمایش می تواند آسیب های تاندون، رباط و بافت نرم را که در اشعه X قابل مشاهده نیست شناسایی می کند.

پونکسیون مفصلی (بندآهنج)

دکتر مایع را از داخل زانو خارج کرده تا وجود موارد زیر را بررسی کند:
خون، که ممکن است ناشی از آسیب یا اختلالات خونریزی ایجاد شده باشد.
باکتری، که ممکن است باعث عفونت شود.

کریستال های معمول نقرس یا pseudogout

درمان ورم زانو

درمان بستگی به علت ورم زانو ، شدت آن و سابقه بیماری دارد. درمان به طور کلی با داروها و روش های دیگر برای برداشتن مایع از مفصل زانو استفاده می شود.
داروها: پزشک ممکن است داروهای تسکین درد را تجویز کند. برای کاهش التهاب، پزشک ممکن است کورتیکواستروئید های خوراکی مانند پردنیزولون را تجویز کند. انواع استروئید را می توان به صورت مستقیم به مفصل زانو تزریق کرد.

جراحی و روش های دیگر

نیاز به درمان عامل اصلی ورم نیاز باشد:

• پونکسیون مفصلی یا بَندآهنج (خارج کردن مایع از زانو با استفاده از سوزن): برداشتن مایع از زانو می تواند به کاهش فشار روی مفصل کمک کند. بعد از خارج کردن مایع از زانو، برای درمان التهاب کورتیکواستروئید به مفصل تزریق شود.
  • آرتروسکوپی زانو: چند برش کوچک برای مشاهده ی مفصل زانو ایجاد کرده سپس لوله ی آرتروسکوپ وارد مفصل شده تا مشکل زانو مشخص شود. پس از تعیین مشکل زانو به وسیله ی ابزار کوچکی که وارد مفصل می شود برطرف شده و برش ها را بخیه می شوند.
  • تعویض مفصل زانو: اگر زانو قادر به تحمل وزن کم نمی باشد ممکن است نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو داشته باشید.
  • برای بهبود عملکرد و قدرت زانو پزشک می تواند فیزیوتراپی را توصیه کند.

درمان خانگی ورم زانو

مراقبت از خود در هنگام ورم زانو شامل موارد زیر است:

• استراحت: اجتناب از فعالیت های سنگین تا آنجا که امکان دارد.
  • یخ و بلندی: برای کنترل درد و تورم، یخ را هر دو تا چهار ساعت به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی زانو بگذارید. در این موقع زانو خود را با استفاده از یک بالش بالاتر از سطح قلب نگه دارید.
  • مسکن ها: داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن می توانند به کاهش درد زانو کمک کنند.